Monday, May 18, 2009

Berakhirnya Persoalan







Aku mengelamun jauh tatkala melemparkan pandangan ke luar tingkap. Di luar sana, hujan renyai-renyai membasahi bumi. Suara riuh-rendah kedengaran dari kawasan pasar malam berhampiran. Masing-masing dengan kekereatifan tersendiri untuk menarik pelanggan. Tidak asing bagi aku jika kedengaran…’lai lai lai moi’ ‘lai lai lai moi’ mungkin sama erti dengan ‘mari moi.. mari moi’ dan ini membuatkan semyumanku terukir sendiri.

Dalam keasyikan itu, tiba-tiba perasaan aku bertukar menjadi sedih secara mendadak. Air mata ku mengalir laju tanpa henti. Air mata yang telah sekian lama kekeringan. Soalan demi persoalan muncul di dalam kepala otakku. Apa yang aku nampak dan dengar itu adalah jawapannya, tapi aku tak boleh tuduh atau percaya sebarangan. Aku perlukan masa dan bukti. Aku perlu buat analisa. Hal-hal berkaitan dengan perasaan tak boleh gopoh–gapah nanti aku sendiri dianggap bodoh.

Memang betul, kalau kita selalu dengar unggapan ‘ tiada rahsia di dunia ini’. Akhirnya, aku dapat tahu rahsia itu. Aku betul-betul kecewa . Tapi apakan dayaku.semua ini betul-betul di luar kawalanku dan aku juga tak nak salahkan sesiapa. Aku kena ambil masa untuk menelan semua ini. Fikiranku terhenti sejenak. Air mataku, meluncur laju. Aku cubit lengan ku berulang kali untuk sedarkan diriku dari mimpi buruk. Aku pasrah dan serah segala- galanya kepada yang berkuasa. Aku kuatkan semangatku dan teruskan hidupku seperti biasa…sebab hidup manusia begitu singkat. Apa yang penting, kita perlu belajar dari kesilapan dan saling bermaaf-maafan.

Wahai! teman di luar sana, buktikanlah kasih sayang mu, selagi kamu berkesempatan tidak kira kepada ibu bapa, saudara, kekasih, suami, isteri ,kawan dan sesiapa saja. Berfikir dan hindarilah, perbuatan yang boleh melukai sesama sendiri kerana luka dihati sukar diubati…sebab ia tidak dapat dilihat dengan mata kasar.

No comments: