Monday, May 18, 2009

Happy Birthday


‘Happy Birthday’. Ungkapan yang tidak asing lagi kedengaran bila tiba masanya. Ungkapan yang indah bagi insan yang mendengarnya. Esok harijadi ku.Tapi bagi diriku…dah tak kisah jika tidak mendengar ungkapan ini . Jauh disudut hati, alangkah bagusnya jika seseorang yang kita sayang mengucapkan kata- kata indah ini, melalui SMS pun jadilah. Kadang-kadang timbul juga rasa kecil hati, mengapa kalau dengan orang yang baru dikenali diucapkan Happy Birthday, tetapi dengan orang yang sudah berpuluh- puluh tahun kenal tak juga keluar kata–kata ini.

Aku tak patut fikir sebegitu. Benda macam ini bukannya boleh dipaksa. Bukankah sesuatu ungkapan itu perlu keluar dari hati yang tulus dan ikhlas? Aku tak patut melayan perasaan sebegini kerana ia boleh meracuni diriku sendiri.

Oh! Ibu terima kasih ku ucapkan kerana melahirkan ku ke dunia ini walaupun terpaksa bertarung nyawa. Dengar kata, masa melahirkan ku, ibu berbulan bulan kat hospital…aku terfikir mampukah aku balas balik pergorbanan ibu yang sebegitu besar? Oh ibu!, aku berjanji aku akan menjadi anak yang baik dan tidak akan aku lupa akan jasamu.

Happy Birthday, ku ucapkan kepada semua yang lahir pada 19 Mei sama dengan tarikh lahir ku semoga kalian sihat selalu, mendapat apa yang dihayati dan yang penting jangan lupakan jasa ibu.

No comments: