Sunday, May 24, 2009

Jangan aku dikecewa lagi!





Masa aku balik dari tempat kerja, kadang-kadang sempat juga aku berkhayal . Aku betul-betul tidak faham kenapa mesti berkhayal semasa memandu. Adakah benda yang bermain di dalam kepala otakku lebih berharga daripada nyawaku sendiri dan nyawa orang lain? Kadang-kadang aku hanya sedar apabila ada kenderaan lain memotong di hadapan ku sambil menbunyikan hon.. pon ..pon..pon..

Apa yang dikhayalkan? Aku juga manusia biasa yang tidak boleh lari daripada perasaan cinta dan mencintai. Cinta yang membawa kekecewaan...ah perkara yang bertahun- tahun berlaku kenapa ia kembali segar di dalam fikiranku.

Aku sedar, peristiwa itu betul-betul menikam hatiku. Ya, masih aku ingat ..hari perpisahan...perpisahan antara aku dan dia setelah sekian lama bercinta. Walaupun, bertahun-tahun telah berlalu, kata-kata hikmat yang keluar dari mulutnya masih segar dalam ingatanku. Selamat Tinggal Sayang!,
‘Kuatkan semangatmu, Hidup mesti diteruskan juga’. Mendengar ungkapan itu, membuatkan air mataku mengalir laju ..setelah sekian lama berkenalan...aku tanya kenapa?...dia diam...dan sampai kini, aku tidak tahu jawapannya....yang pasti, kini aku tidak memerlukan jawapan itu lagi.

Bertahun-tahun aku cuba mengubati hati yang luka. Aku cuma berharap, aku tidak akan dilukai lagi. Andainya ia berlaku, bagaimanakah perasaanku? Adakah aku akan setabah dulu? Sering ku dengar, biasanya luka yang kedua lebih parah daripada luka yang pertama..Tapi andainya ia berlaku, akan ku tabahkan hati ini kerana di dunia ini masih ada banyak tanggungjawab yang perlukan dilaksanakan. Hidup bukan untuk bercinta sahaja...

1 comment:

nohas said...

Time heals everything..belajar dari pengalaman, pasrah dengan takdir..